Scratch Starter pre školy

O tom, že digitálne zručnosti sú nevyhnutnou súčasťou dnešnej doby, nemusíme pochybovať. Práve tá si vyžaduje neustále zlepšovanie svojich zručností v oblasti informačných technológii. A preto je naozaj dôležité, aby sa programovaním zaoberali už školáci na prvom stupni základných škôl.

Začiatkom septembra si všetky základné školy na Slovensku našli v schránke pekný darček. Tým darčekovm bola kniha programovania s názvom Scratch Starter – Programovanie pre deti, ktorú vytvoril tím odborníkov z Learn2Code s podporou Nadácie ESET.

Knihu slávnostne predstavili 5. septembra 2017 v bratislavkom Zážitkovom centre vedy Aurelium profesionáli z Learn2Code. Knihu pokrstil podpredseda vlády Slovenskej republiky Peter Pellegrini ako inak – písmenami z klávesnice počítača.

Podpredseda parlamentu na úvod povedal, aké sú digitálne zručnosti dôležité a poukázal na fakt, že dnešné deti sa potrebujú v tejto oblasti vzdelávať. „Do škôl sa postupne dostávajú moderné technológie, to však nestačí. Musíme učiteľom, ktorí učia informatiku, podať pomocnú ruku. Aby sme z informatiky neurobili nudný predmet. Je dôležité, aby sme v nich podporili kreativitu, cibrili ich logické myslenie. A práve táto publikácia by mala k tomu pomôcť, aby hodiny informatiky boli zábavné. Mala by priniesť najmä to, že si žiaci ani neuvedomia, že sú na hodine a niečo sa učia, pretože to bude zábavnou formou. Podľa mňa sa takto naučia veci, ktoré by sa pri štandardnej výučbe nenaučili,“ odpovedal Peter Pellegrini na otázku, v čom vidí zmysel knihy Scratch Starter.

„Som hrdým krstným otcom tejto publikácie a pevne verím, že pedagógovia tých 2 500  škôl, ktoré publikáciu dostali, si ju osvoja a začnú ju používať intenzívne počas vyučovania informatiky,“ povedal po slávnostnom otvorení podpredseda vlády SR.

Do vzdelávania treba investovať

"Tento krok považujeme za významnú investíciu do vzdelávania našej najmladšej generácie, vďaka ktorej môžu získať k technológiám pozitívny vzťah a venovať sa im dlhodobo,” vysvetľuje prvotnú myšlienku projektu a vznik samotnej knihy Radovan Debnár, CEO Learn2Code.

"Prostredie Scratch je vhodný prostriedok k sebarealizácii mladých ľudí – pri programovaní sa nielen učíme logicky uvažovať, ale rozvíjame aj svoju kreativitu,” hovorí autor knihy Ľuboš Jaroš, ktorý je zároveň aj lektorom v Learn2Code. Počas svojho pôsobenia v Learn2Code viedol a vedie krúžky programovania pre deti.

„Digitálne technológie sú už súčasťou bežného života. Sme presvedčení, že vieme ovládač počítač, ak si vieme spustiť hru, prečítať článok na internete alebo napísať prácu do školy. To však neznamená, že naozaj vieme pracovať s technológiami a sme digitálne gramotní. Technológie nám ponúkajú oveľa viac možností a to vytvárať vlastné animácie, simulácie alebo hry. Vytvoriť si svoj vlastný virtuálny svet. K tomu tu máme výborný nástroj, prostredie Scratch. Umožňuje deťom sa realizovať, experimentovať, rozvíjať ich logické a algoritmické myslenie. Knihou Scratch Starter chceme deťom otvoriť bránu k tomuto poznaniu. Učiteľom ukázať, aký je to úžasný prínos pre žiakov,“ povedal autor knihy Ľuboš Jaroš.

Distribúcia knihy do škôl

Viac ako 2 500 základných škôl na Slovensku v týchto dňoch obdržalo knihu Scratch Starter. Kniha bola distribuovaná do škôl zdarma bez toho, aby si ju dopredu museli objednať. Učitelia informatiky môžu spomínanú knihu využívaťspoločne s portálom KidsCodr na svojich hodinách jednoducho, rýchlo a zdarma.

Kniha je určená najmä učiteľom informatiky, ktorí ju môžu ďalej využívať na svojich hodinách či krúžkoch. Scratch Starter tak dopĺňa vzdelávaciu platformu Kidscodr.sk, ktorá vznikla začiatkom jari tohto roku. Portál obsahuje kompletné osnovy zamerané na výučbu základných princípov programovania, tvorby algoritmov a herného dizajnu. Slúži tak ako vzdelávacia pomôcka nielen pri kódovaní, ale aj pri vývoji hier a taktiež rozšíri rôzne technologické zručností dieťaťa.

A prečo práve Scratch?

Pomocou prostredia Scratch môžu deti rozvíjať svoju kreativitu, pretože im umožňuje navrhnúť si vlastné postavičky, ktoré môžu následne oživiť v animovanom firme. Ďalej si môžu vytvoriť simuláciu kreslenia geometrických útvarov alebo naprogramovať vlastnú dvojrozmernú hru. Vďaka tomu sa tak deti učia logicky uvažovať a rozvíjať svoju kreatívnu stránku.

Hlavným partnerom pri vydaní knihy sa stala Nadácia ESET.

Prečo sa Nadácia ESET zapojila do projektu a stala sa hlavným partnerom myšlienky podpory výučby programovania na základných školách a zrodu knihy Scratch Starter odpovedá Lucia Marková, členka správnej rady Nadácie ESET:

„Nadácia ESET, rovnako ako spoločnosť ESET, si uvedomuje dôležitosť informačných technológií v dnešnej dobe. Všetko okolo nás začína byť späté s automatizáciou, závislé od softvéru. Mať základné porozumenie a chápať, o čom je softvér, ako funguje, bude pre dnešné deti a ich budúcnosť kľúčové, pretože keď dnes automatizované systémy čoraz viac nahrádzajú ľudskú prácu, ešte viac budú v budúcnosti. Získať tento typ vzdelania v čo najmladšom veku je späté s analytickým myslením, čo bude nepochybne iba výhodou.“

Ďalším partnerom projektu sa stala Nadácia Volkswagen Slovakia.


Vedecký veľtrh 2017

14. septembra sa na námestí NC Eurovea v Bratislave otvorili brány už 2. ročníka Vedeckého veľtrhu, vystavoval aj ESET.